Trelleborgs museum slog nyligen upp dörrarna till en ny permanent utställning, ”Öga mot öga”, som på ett inspirerande sätt skildrar forntidens folk. Interaktivitet och ny teknik genomsyrar utställningen där Zenton i ett tätt och inspirerande samarbete med ansvariga på muséet tagit fram sensoriella lösningar som subtilt lyfter upplevelserna. Med ett gemensamt mål om harmoni mellan formgivning och teknik, smälter de tekniska lösningarna in i miljöerna på ett smakfullt sätt utan att ta fokus från upplevelsen. Besökarna möter en hel rad spännande individer längs vägen där skickliga konstnärer lyckas gestalta de olika individerna. Det blir en spännande exposé över 6000 år som också innefattar djur och natur för en möjlighet att i nutid tolka hur våra förfäders liv tedde sig.
Mött av tonerna av ett stämningsfullt introljud skapas den initiala känslan och med utgångspunkt från sig själv i nutid hamnar besökaren bokstavligen ”öga mot öga” med förfäderna. Därefter tas de med på en resa tillsammans med 280 generationer Söderslättsbor tillbaka i tiden.
Trelleborgaren som är omskriven över hela jordklotet
Den första person de möter är utställningens förste huvudperson: den finurlige vikingen med sina noggrant filade tänder. Han ser så livs levande ut att det nästan känns skrämmande. Han visar sig vara världens mest kända trelleborgare, omnämnd i böcker och tidskrifter över hela jordklotet. Han ger ifrån sig en lätt harkling som gör att besökaren hajar till. Ljudet aktiveras av en sensor när besökaren närmar sig.
Därefter följer en projicerad filmvisning om livet på slätten på en böjd vägg. Plötsligt hörs ett rytande ljud bakom ryggen! Det är tullstorpsdjuret, förlagan till den skånska gripen som ingår i flera vapen, som i sin 1,5 meter höga runristade skepnad reser sig ståtligt och ryter skräckinjagande.
Svävande smycke i 3D-hologram
Hologram och interaktiva skärmar är andra ingredienser i utställningen. Ett tidstypiskt smycke, en s.k. vändmask visas i en monter. Alldeles bredvid via ett egenproducerat 3D-hologram från Zenton svävar smycket och visas från alla dess fascinerande sidor. Upplevelsen är väldigt uppskattad bland besökare och uppfattas som magisk!
Gå genom vatten och se jägarens grav med skugganimationer
Vidare in i utställningen iscensätts för besökaren hur helt annorlunda kustlinjen såg ut när vattenståndet stod betydligt högre än idag. En passage visualiserar vatten genom ett ljussatt golv tillsammans med ljud som gör att besökaren upplever sig omges av vatten. På en bildpelare visas hur vattenhöjningen påverkat landskapet, människan och hur boplatser förflyttat sig allt efter landhöjningen.
Nästa upplevelse bjuder på en grav från stenåldern med skelett av vad som tros varit en jägare i 25-årsåldern. På väggen ovanför projiceras en skugganimation som bland annat visar bl.a. en jägare som spänner bågen, men även ett urval av tidstypiska djur som kronhjort, räv, vildkatt och vildsvin. Animationerna morphas mellan skepnaderna. Kronhjorten är viktig i denna del av utställningen och finns med i skugganimationen där den rör sig naturligt på väggen. Dess horn pryder även väggen samt ligger begravt tillsammans med jägaren.
Hur såg forntidsmänniskorna ut? Touchapplikation med skallar på interaktiv skärm låter dig bestämma
Utställningen erbjuder möjlighet till egen forskning och utforskning. På en interaktiv touchskärm i 3D-miljö visas 3D-modeller av riktiga CT-scannade skallar från stenåldern som muséet har låtit Lunds Universitetssjukhus scanna in. Besökarna bjuds in att trycka sig fram på touchskärmen för att visualisera skallarna med mjukdelar och hud för att till slut bli till en människa i olika skepnader. De kan ha alltifrån mörkt hår och mörkare hy till att vara blonda med ljus hy samt med eller utan tidstypiska ansiktstatueringar. Innehållet har tagits fram i samarbete mellan Trelleborgs museum, forskarstudenter från Skottland och Zenton. Applikationen är helt uppbyggd i en 3D-miljö för att skapa en bättre upplevelse för besökaren. Den uppskattas och ses som mycket rolig att använda och ett spännande sätt att visualisera förvandlingen från skalle till människa.
Ett gripande besök vid en barngrav
En andäktig del av utställningen består av en barngrav som visar upp skelettet av ett ca 7-årigt barn. Graven visar sig vara ca 7200 år gammal och det går inte att bedöma om skelettet är en pojke eller flicka. Däremot kan man se att barnet vid sitt vänstra lårben har tvärpilar som suttit på pilar. Säkert har det också en gång funnits en pilbåge i graven och en tolkning är att barnet tyckte om att leka jägare och kanske också drömde om att bli det som vuxen. På en skärm bredvid graven visas en stilla film. Det susar lätt i träden och barnskratt ljuder borta i fjärran på ett stämnings- och respektfullt sätt. När besökaren ställer sig nära skärmen aktiverar en sensor en sekvens i filmen där två barn i tidstypiska kläder kommer gåendes mot besökaren på ett allvarsamt men lekfullt vis. När de kommer fram tittar de på dig för att sedan vända om och gå in i skogen igen. Denna stämningsfulla film stärker upplevelsen av hur barnet i graven en gång har varit levande och skulle kunna lekt precis som barnen i filmen.
En stilla och stark upplevelse för alla sinnen vid en familjegrav i skogen
I gravrummet återfinns ytterligare en grav som är ca 7000 år gammal. Det tros vara en familjegrav där en man och en kvinna ligger tätt tillsammans. I rummet får besökaren en 360 graders upplevelse både visuellt och genom ljud, ljus och vind; så många sinnen som möjligt hjälper till att skapa känslan av att besökaren är på plats i skogen vid strandkanten. Graven är nedsänkt i golvet, täckt av glas där paret ligger tillsammans. Det är en respektfull stämning i rummet där du upplever naturen omkring dig. Det finns en vacker landskapsmålning på väggarna i alla väderstreck och graven är placerad i mitten. Med hjälp av dold ljudteknik och ett fyrkanaligt surroundljud skapades en stor upplevelse: besökaren hör fåglar kvittra i skogen, det kluckar från strandkanten, människor ropar och hundskall hörs på långt avstånd i sommarnatten. I skogen hör du ugglan och månskenet lyser starkt. Besökaren upplever hur det börjar regna och det drar ihop sig till åska. Du får också uppleva blixtar, ett muller som känns i hela bröstet och en lätt bris från stranden. Sekvensen tar besökaren med på en 15 minuter lång upplevelse från senkväll in på natten.
Bland övriga lösningar i utställningen ingår dessutom…
Ett diorama (tittskåp) visar lantbruksmiljö på slätten som är ljus- och ljudsatt för att öka upplevelsen. Vid en interaktiv ljudstation, ett s.k. ljudträd får besökaren skapa musik genom att lägga händerna på olika punkter på trädet. Via sensorer aktiveras olika tidstypiska trumljud som synkroniserar med varandra. I den delen av utställningen där besökarna får förståelse för vad som var olika tidstypiska faror har vi lyft fram malariamyggan som du hör surra irriterande runt dig. Vi har skapat en touchstation där du kan svara på ett antal frågor. Svaren leder fram till att du blir tilldelad ett eget totemdjur som representerar din personlighet.
Zenton har varit teknisk helhetsleverantör till utställningen. Vårt uppdrag har varit att utveckla, skapa och projektleda alla upplevelser – alltifrån interaktivitet till ljud, innehållsproduktion, tekniska lösningar och installationer samt animationer. Zenton har även varit med i hela utvecklingsprocessen av utställningen i nära samarbete med Trelleborgs museum. Projektet har gjorts i samarbete med Ulf Söderberg som är ljudproducent och ljusdesigner Jan Simon.
För att få veta mer om Zenton eller om hur vi kan hjälpa dig, kontakta gärna Kristoffer Lindgren, kreativ konceptutvecklare och projektledare på Zenton.