Zenton har levererat ljuddesign och konceptutveckling till nyinvidgda Utopia Citygalleria. Zenton har även varit med och planerat samt levererat köpcentrumets ljudsystem. Ljuddesignen är skapad för att komplettera och förstärka varumärket och upplevelsen som Utopia vill att kunderna ska känna när de går in i köpcentrumet, vad de upplever under vistelsen samt har med sig efter besöket. Ljuddesign, soundscapes och kompositioner på Utopia följer en röd tråd genom hela köpcentrumet. Zentons ljudsystem, Shopping mall Sound System by Zenton™, ger köpcentret en enkel, säker, stabil och kostnadseffektiv lösning för att styra ljudupplevelserna.

utopia_web

Den 26 mars, 2015 invigdes den tredje och sista etappen av köpcentret Utopia i Umeå, en av norra Sveriges största citygallerior. En praktfull byggnad om 17 000 kvadratmeter med ett enormt torg och atrium som medelpunkt och hjärta i byggnaden. Utopia har skapats som en mötesplats, ett s.k. ”multi-use” kvarter och inrymmer en mängd olika verksamheter utöver butiker: bostäder som kontor, restauranger, caféer, utbildning, hotell, gym och bowling. Utopia gav i detta projektet Zenton uppdraget att skapa ljuddesignen för de olika miljöerna samt planera och utforma ljudsystemet.

Kristoffer Lindgren som grundat Zenton är expert på ljuddesign och ljudsystem för köpcentrum och kommersiella miljöer, berättar:

”- Ljuddesignen är skapad för att komplettera och förstärka varumärket och upplevelsen som Utopia vill att kunderna skall känna på plats och ha med sig efter besöket. I ett sådant här arbete är viktigt att ta hänsyn till allt från arkitektur och akustik till ljuden som redan finns på plats, som rulltrappor, butiksljud och människor för att skapa rätt ljuddesign och hitta rätt ljudteknik. Ljud har en bevisat positiv effekt på upplevelsen av en plats och rätt använt skapar det en känsla som kompletterar övriga sinnen på plats. Tänk er själva en film utan ljud…”

Ljuddesign och soundscapes i miljöerna på Utopia är sammanflätade och följer en röd tråd genom hela köpcentret. Utgångspunkten är Utopias varumärke och de känslor man vill förmedla till kunderna: sprudlande, mode/stil, överraskande och att ”allt är möjligt”.

Några av de ljudsatta miljöerna är:

  • Entréer: specialskriven musik som välkomnar med målet är att ge en skön känsla av storstad, mode, puls och energi när besökaren går in i centret och får med sig när de lämnar.
  • Torget: Centrumets hjärta och medelpunkt. Det är högt till tak, luftigt och ljust med gröna växter som inslag i inredningen. Ljuddesignen skapar en känsla av solstrålar genom trädkronor i en skogsglänta och ger en mjuk, energigivande känsla av trolsk skog och mystik… Allt för att förhöja upplevelsen av inredningen och arkitekturen.
  • Toaletter: En viktig plats för ett köpcentrum och deras besökare. Här har det komponerats musik som är glad, energisk, upplyftande och ska ge en känsla av fräschhet.

 

Ljudsystemet för köpcentrumet är baserat på Zentons innovativa, egenutvecklade mjukvara ”Shopping mall Sound System by Zenton™” och styrs enkelt över internet. Det är lätthanterligt tack vare att hela systemet kan hanteras även via mobila plattformar (t.ex. iPhone, iPad eller Android) genom ett enkelt webbgränssnitt. Systemet tillåter dessutom bl.a. zonindelning, enkel schemaläggning av upprop, smidig uppdatering av innehåll och anpassning av spellistor mm. Allt enkelt installerat utan kostsam kabeldragning tack vare möjligheten att koppla upp över centrumets wi-fi. Läs mer om ”Shopping mall Sound System by Zenton™”.

Sound Shower Produktblad

Ladda ner pdf här.